Weten waar je bent!

‘Waar ben je nu?’ Dit is een vraag die ik geregeld stel halverwege een meditatie. En dan vervolg ik met: ‘Ben je aan het denken? Terug naar je ademhaling!’

Mediteren is een training in bewustwording, in het hebben van de juiste aandacht op de juiste plaats. We spreken in de mindfulness van de doe- en de zijnmodus. Vaak wordt gedacht dat de zijnmodus hetzelfde is als stilzitten, niets doen. Maar dat is niet wat er onder verstaan wordt. Het gaat er bij de zijnmodus om dat je bewust bent van wat er op dit moment is. Dat kan een activiteit zijn, maar dat kan ook de stilte zijn. Dit in tegenstelling tot de doe-modus die je kunt vergelijken met het handelen op de automatische piloot: handelen zonder stil te staan bij wat je doet.

Bewust zijn van de doe- of de zijnmodus wil zeggen dat je er naar streeft om te doen wat je wilt doen. Als je ergens met je koppie bij wilt zijn, ben er dan ook en ben niet ergens anders. Het is niet zo dat je niet ergens anders mag zijn, maar dan is dit een keuze.

Zijn waar je met je aandacht wilt zijn kun je oefenen en dat heet mediteren. Door iedere dag, liefst tweemaal per dag, stil te zitten en steeds weer je aandacht te richten op je ademhaling of je mantra, leer je om te herkennen wanneer je weer op je automatismen terugvalt. En hoe sneller je herkent waar je bent, des te sneller kun je bijsturen en weer doen wat je eigenlijk wilt doen.