Week 35: Gedachten verzetten

Het verzetten van je gedachten, dus iets anders denken dan je nu denkt, is niet hetzelfde als accepteren, maar het is wel een belangrijke voorwaarde om tot acceptatie te kunnen komen.

Of je zaken gemakkelijk kunt accepteren hangt af van de ernst van een gebeurtenis. Er zijn nu eenmaal gebeurtenissen die zich in het hoofd nestelen die je niet zomaar van je afschudt. Soms wil je iets ook niet accepteren omdat eenvoudigweg de emotie te hoog zit. Echter, je schiet er niets mee op om in de emotie te blijven hangen.

Een eerste stap in acceptatie is je gedachten te verzetten door je aandacht op iets anders te richten. Niet zomaar verzetten want dan is het vermijden. Voordat je de aandacht op iets anders richt dien je wat er gebeurd is te doorwerken en te voelen. Hoe doe je dat? Zit helemaal stil en probeer in je lichaam te voelen en te ervaren wat de gebeurtenis met je doet. Is er een plek in je lichaam die protesteert, die je voelt? En wat ervaar je op die plek? Niet denken, probeer te voelen! Dit hoeft niet lang te zijn, eventjes is voldoende en dan richt je de aandacht op de ademhaling.

Mogelijk komt de gebeurtenis in alle volheid terug, dan volg je de bovenstaande stappen opnieuw. Je zult merken dat de heftigheid geleidelijk aan afneemt en plaats maakt voor berusting, voor aanvaarding en voor acceptatie. Misschien is het geen volledige acceptatie, dat hangt namelijk van de heftigheid van een gebeurtenis af, toch zul je ervaren dat de dingen rustiger worden, minder impact hebben, en dat is een belangrijke stap naar het aanvaarden van de realiteit zoals die is.