Helpende- of niet helpende gedachten

Beste lezer,

In de voorlaatste bijeenkomst van een cursus in mindfulness komen alle thema’s samen. We hebben inmiddels al wel gemerkt dat de diverse onderwerpen in elkaar grijpen en complementair zijn, en dit wordt in de zevende bijeenkomst nog meer duidelijk. Het is een opbouw in inzicht en duidelijkheid, in aandacht en bewustwording.

Wat helpt jou in het leven en wat niet? Dit heeft met denken te maken. De automatismen van gedachten, de hindernissen die je in het denken tegenkomt, de lichamelijke signalen die je oppikt, het besef of je in de doe- of in de zijnmodus bent, beseffen wat je wel kunt accepteren en wat niet, doorhebben dat je gedachten geen feiten zijn, en dit alles in het steeds meer groeiende besef of de gedachten die je ‘nu’ hebt helpend of niet-helpend zijn.

Helpende gedachten zijn uiteraard prima; niet-helpende gedachten dien je te stoppen of om te buigen. Je hebt er namelijk niets aan. Niet-helpende gedachten zijn destructief en ondermijnen alles waar je mee bezig bent. Waarom zou je deze toelaten? 

Een praktisch voorbeeld: stel je hebt volgende week een belangrijk examen te maken. Als je geen voldoende haalt dan moet je een jaar overdoen of misschien zelfs wel van school af. Op het moment dat je zorgelijke gedachten krijgt dat je het examen niet gaat halen en dat je doemgedachten krijgt over je falen, dan heb je niet-helpende gedachten die je doelstelling ook nog eens ondermijnen. Als je deze gedachten herkent, buig deze dan zo snel als mogelijk om naar helpende gedachten zoals wat je wanneer bestudeert. Denk na over wat je leert op welke dagen in aanloop naar het examen. Bedenk wie jou zou kunnen overhoren. En zo verder. Dat zijn helpende, constructieve gedachten die jou ondersteunen om je doel te gaan behalen.

Door mediteren oefen je jezelf in het scherp zien wat helpend en wat niet-helpend is.

Met aandachtige groet,
John de Vet osb