Week 1: De draad weer oppakken

De feestdagen zijn weer voorbij, de jaarwisseling is gevierd, we hebben heerlijk gegeten en gedronken, en in deze paar weken heeft menigeen een dipje in zijn of haar regelmaat gehad. Het gebeurt nogal eens dat het mediteren niet de patronen heeft gevolgd die we voor ogen hadden.

De ene persoon gaat hier gemakkelijker mee om dan de andere, maar waar het om gaat is dat je vooral vergevingsgezind naar jezelf bent. Niet gaan kniezen en niet schuldig gaan voelen. En als je dit wel doet besef dan dat je dit aan het doen bent en maak je ‘lijden’ meditatief door op te merken dat je in de doemodus zit en niet in de zijnmodus. Besef ook dat je niet-helpende gedachten hierover hebt in plaats van helpende gedachten. En weet eveneens dat dit jouw automatismen zijn zoals je gewoon bent te reageren op zaken die achterop zijn geraakt. Fantastisch, wat een oefenmateriaal heb je tijdens deze feestdagen opgebouwd!

In de mindfulnesstraining leren we dat er iedere nieuwe dag, op ieder moment, de mogelijkheid is om de draad weer op te pakken. Doe dit niet meteen op je oude niveau, nee, ben mild voor jezelf en begin weer met mediteren gedurende een kort moment. Voor mijn part begin je met een minuutje zitten. Het belangrijkste is dàt je weer begint; het opbouwen qua tijd komt vanzelf wel weer. De discipline van tweemaal daags mediteren is belangrijker dan de duur van de meditatie. Succes!