Er bij blijven > Kinhin

Mediteren doe je om diverse redenen. Uiteraard mediteer je om de meditatie zelf als een moment op de dag om even af te schakelen van de dagelijkse bezigheden. Maar je mediteert ook vanwege de werking die het kan hebben buiten het meditatiemoment om. We noemen dat de ‘vruchten van de meditatie’ wat maakt dat je beter leert relativeren en gemakkelijker wat afstand kunt nemen van alle beslommeringen.

Als meditatievorm is het zitten de meest bekende, maar ook het meditatief lopen is een uitstekende manier om je aandacht te richten. In de zenmeditatie wordt dit Kinhin genoemd. Kin staat voor verticaal en hin is lopen of gaan. Je loopt afwisselend heel langzaam en dan weer in gewone wandelpas. 

De bedoeling hiervan is niet zo zeer dat je thuis dergelijke rondjes om je salon- of eettafel gaat lopen, maar dat je leert oefenen in het herkennen van je eigen onrust en gejaagdheid. Door te oefenen in deze afwisseling besef je des te meer dat vertragen een antwoord kan zijn. Want onbewust zijn we geneigd om juist te versnellen bij allerlei gedoe waardoor je als vanzelf weer op je automatismen teruggrijpt en in oude valkuilen trapt.

Vertragen levert je over het algemeen meer op en het kan je behoeden voor erger. We oefenen dit tijdens de meditatiebijeenkomsten middels de Kinhin, maar daarbuiten kun je het zelf heel frequent toepassen door bijvoorbeeld eens langzaam en bewust de trap op te lopen, of langzaam en met aandacht de hond uit te laten, of loop eens langzaam van de woonkamer naar de keuken om je koffie of thee in te schenken, etc. Merk op dat meerdere kleine momenten van vertraging op een dag een heilzame werking kunnen hebben op je gemoedstoestand.