Week 40: Hindernissen en obstakels

Als je begint met mediteren dan merk je al snel dat het helemaal niet eenvoudig is om met je aandacht bij je ademhaling of bij een mantra te blijven. Continu word je afgeleid. Dat kan zijn door geluiden die je aandacht trekken, door iets wat je voelt, wat je ruikt, misschien door wat je proeft en zelfs wat je ziet met je ogen gesloten.

Het meest word je echter afgeleid door de gedachten die opkomen. Hoe zeer je jezelf ook voorneemt om met je aandacht bij je ademhaling of mantra te blijven, dit lukt je niet. Steeds weer plopt er een gedachte op die jou afhaalt van je voornemen om gefocust te blijven. Bij menig beginnend mediteerder lijdt dit tot frustratie. En zonder begeleiding door een leraar kan dit er zelfs toe leiden dat iemand stopt met  mediteren omdat de persoon denkt dat meditatie niet voor hem of haar is weggelegd.

En dat zou erg jammer zijn want mediteren zonder afleidingen kun je geen meditatie noemen. Het is heel normaal dat het niet lukt om minstens twintig minuten je aandacht vast te houden. Ik kan niet genoeg benadrukken dat mediteren eruit bestaat  dat je continue afgeleid wordt. En aan jou is de opdracht om dit op te merken, om je er bewust van te zijn dat je afgeleid wordt, zodat je meteen terug kunt keren met je aandacht naar adem of mantra.

Deze op en neer gaande beweging in je brein van afleiding – adem/mantra – afleiding – adem/mantra – afleiding – adem/mantra – etc. zorgt ervoor dat je jezelf ook in het leven buiten de meditatie, die andere 23,5 uur van de dag, steeds vaardiger maakt om je te kunnen concentreren, om je aandacht te richten op dat wat belangrijk is, om de juiste keuzes te maken en om prioriteiten te stellen. Door te mediteren met alle afleidingen die opkomen leer je steeds beter de hindernissen en obstakels in het dagelijkse leven te herkennen. En zoals een ieder weet: bewustwording is de eerste stap naar verandering.