Vertragen in bewegen

Beste lezer,

Er bestaat formele- en informele meditatie. Formele meditatie is de oefenvorm van zitten in aandacht, bodyscan en loopmeditatie. Het gaat hierbij om het trainen door steeds weer je aandacht te richten. Je mediteert meestal ook op een specifiek moment dat je ervoor hebt gereserveerd.

Informele meditatie doe je gedurende je dagelijkse bezigheden of handelingen. Je bent je bewust van wat je doet en wat je doet probeer je op een meditatieve wijze uit te voeren. Met andere woorden: je neemt de meditatie mee door de dag heen en je past het geleerde toe in de praktijk.

Voorbeeld: je merkt op dat je gehaast of gestrest bent, je stopt met wat je aan het doen bent en je neemt een paar ademteugen alvorens je weer doorgaat. Ander voorbeeld: je merkt dat je gedachten hebt die je dwars zitten waardoor je maar blijft piekeren. Je zou dan iemand kunnen bellen zodat je met je gedachten even heel ergens anders bent.

Wat ik zelf doorgaans prettig vind is dat ik bewust vertraag in mijn bewegingen. Als ik namelijk veel aan mijn hoofd heb, dan neig ik naar haastig zijn, naar afraffelen, geen tijd nemen, versnellen. Op het moment dat ik me daar bewust van word ga ik met aandacht vertragen. Dan ga ik langzamer lopen, ik neem extra de tijd om langzaam de trap te nemen naar de eerste verdieping, ik doe met aandacht en met vertraging de keukenkastjes open om de koffiekopjes te pakken, enzovoort.

Het vertragen in de beweging die je toch al maakt kost je nauwelijks extra tijd en het levert je direct voordeel op. Het behoed je zelfs voor collateral damage doordat je in de haast niet je teen stoot, niet het kopje uit je hand laat vallen of je hoofd stoot tegen het openstaande keukenkastje.

Met aandachtige groet,
John de Vet osb