Week 23: De bliksemschicht

Deze oefening van de drie-minuten-ademruimte noem ik in mijn training ook wel de bliksemschicht vanwege de ‘ontlading’ van de emotie.

Het gaat hierbij om een kort meditatief moment van drie keer een minuut waarbij je de aandacht systematisch verlegt van je hoofd (denken), via de ademhaling (het nu) naar het lichaam (het voelen).

In deze drie-minuten-ademruimte relativeer je de emotie die je hebt naar aanleiding van een gedachte of gebeurtenis door het automatisme in het denken te herkennen en je volledig te richten op het nu. Het een oefening die je te allen tijde overal kunt doen. De stappen zijn als volgt:

  1. Waar denk je aan?
    Hoe gaat het nu met je? Richt je aandacht op je innerlijke gewaarwording. Merk op welke gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties je hebt. 

  2. Hoe is je ademhaling?
    Richt je aandacht op je ademhaling. Volg hoe je adem naar binnen en naar buiten stroomt door je neus of mond je longen in. Voel hoe je ademhaling je borstkas en je buik in beweging zet.

  3. Wat voel je in het lichaam?
    Terwijl je bewust blijft van de ademhaling, richt je de aandacht op die plaats in het lichaam die je op dit moment het beste voelt. En mocht je geen specifieke plek in je lijf voelen, richt dan de aandacht op je voeten en voel het contact met de vloer.


Het gaat er overigens niet om dat je de minuten precies klokt op drie keer zestig seconden. Nee, je ontwikkelt hier vanzelf een tijdsgevoel voor en het gaat er vooral om dat je de stappen in de juiste volgorde doorloopt. Probeer het maar eens op die momenten dat je bewust wordt van je denken, of dat je in beslag genomen wordt door een emotie. Ervaar dat deze ‘bliksemschicht’ een sterke relativerende werking heeft. Misschien niet de eerste paar keer, maar geleidelijk aan wordt het als een gereedschap dat je kunt gebruiken op lastige momenten. Succes!