Doen of zijn?

Beste lezer,

Doen of zijn, het zijn grofweg de twee modi waarin ons brein zich kan bevinden. In de mindfulness spreken we ook wel van de doe- of de zijnmodus. En als we mediteren streven we naar het verkeren in de zijnmodus. Maar wat bedoelen we hier nu mee?

Als je doet dan ben je met je gedachten in de toekomst of verleden tijd, dan is je aandacht weg van waar je nu mee bezig bent. Dus als je dit leest maar je bent met je gedachte bij wat je dadelijk gaat doen, dan ben je in de doe-modus. Maar heb je alle aandacht voor wat je nu aan lezen bent, dan ben je in de zijnmodus. Zo eenvoudig is het.

Waar het om gaat is dat je er bewust van bent waar je met je gedachten bent. Problemen spelen zich namelijk altijd af in het denken-uit-het-nu, nooit in de zijnmodus. Als je met je aandacht bent waar je nu mee bezig bent, dan houdt het piekeren op, dan ga je volledig op in wat je aan het doen bent.

De oplossing voor piekeren en voor sombere gedachten is om met je aandacht steeds terug te keren naar waar je nu mee bezig bent. Dit trainen we dagelijks tijdens het mediteren door eenvoudigweg op te merken dat je aandacht niet meer bij je ademhaling is maar elders. Op het moment dat je je er bewust van bent, dan richt je opnieuw de aandacht terug op de ademhaling, naar het rustig op en neer gaan van je buik op de adem. Hiermee train je het brein om piekeren vroegtijdig te herkennen en daarop de juiste actie te ondernemen. Dit is waarom we mediteren ook wel breintraining noemen.

Met aandachtige groet,
John de Vet osb