Er bij blijven > keuzeloze opmerkzaamheid

Vorige week heb ik geschreven over meditatie in de vorm van lopen, Kinhin. Een andere variant om erbij te blijven is de mindfulness oefening ‘keuzeloze opmerkzaamheid’. Waar je normaliter de aandacht richt op de ademhaling en/of mantra en het bewegen van je buik, daar richt je bij deze meditatie je aandacht nergens specifiek op. En tegelijkertijd op alles.

Wat je doet is eenvoudigweg stilzitten met een open aandacht voor alles om je heen. Alle zintuiglijke afleidingen, alle gedachten, gevoelens en emoties, gewoon datgene wat in je opkomt. De oefening is door er niets van te vinden, het alleen maar te observeren dat het er is, je hebt er geen oordeel over. En als je merkt dat je er toch iets van vindt, want niets menselijks is ons vreemd, merk dat dan op als zijnde een afleiding. Of merk op dat je aan het oordelen bent en stop dan met aandacht geven aan die gedachte en stel je opnieuw open voor nieuwe afleidingen.

Keuzeloze opmerkzaamheid is een oefening in niet-oordelen, en net zoals iedere meditatie kun je het zien als het oefenen van je geest waar je door de dag heen profijt van hebt. Als je oefent om dingen waar te nemen zonder verstrikt te raken in gedachteprocessen die nergens toe leiden, dan houd je heel wat energie over om te besteden aan zaken die er wel toe doen. En als je minder oordeelt over andere mensen, dan helpt het je om meer aandacht te besteden aan wat mensen goed doen in plaats van fout. Je wordt liefdevoller, naar jezelf en naar de ander.

Je kunt een app of audiofragment gebruiken om eens te horen hoe het werkt, maar probeer vervolgens om je niet teveel te laten leiden. Ben stil met jezelf en laat je eigen processen werken zonder sturing van een stem. Het enige dat je nodig hebt is een timer voor de tijdsbewaking, misschien is het weleens goed om ook dat eenvoudig te laten zijn en gewoon een kookwekkertje te nemen. Zoek je eigen weg, succes!