Week 15: Tijdig loslaten

De dingen accepteren zoals ze zijn kun je op twee manieren benaderen. De eerste manier is om tegen beter weten in aandacht te blijven geven aan zaken die niet haalbaar zijn en waarvan je weet dat het je niets gaat brengen; de tweede en meer constructieve manier is door te zien waar je mogelijkheden liggen.

Ik hoor je al denken; ‘dat is makkelijker gezegd dan gedaan’. Op zichzelf klopt dit wanneer je steeds op je automatische gedachten terugvalt en dus niet doorhebt dat je almaar in dezelfde gedachtegroef blijft denken. Maar misschien zou je eens een andere groef kunnen volgen. Dit is inderdaad niet zo gemakkelijk als ik het nu schrijf, want daarvoor moet je wel eerst in de gaten hebben dat je voortdurend hetzelfde aan het doen bent. En hoe weet je dat er nog andere groeven zijn als jouw bekende groef zo diep uitgesleten is dat je de andere mogelijkheden niet ziet? Bewustwording kan hierbij inzicht geven.

Eén van de manieren om bewustwording te verkrijgen is stilzitten en gedurende een bepaalde periode niets doen. Helemaal niets. Dus niet bewegen of verzitten en vooral niet halverwege stoppen. Blijf eenvoudigweg op een rustige en kalme wijze ‘zien’ waar je gedachten steeds naar toe leiden. Ervaar het als de gedachte iets bij je teweeg brengt zoals ongeduld of een emotie en richt dan op een rustige, vriendelijke, maar besliste wijze je aandacht naar je ademhaling. Dit doe je steeds weer opnieuw. Opmerken, bewustworden, ervaren en de aandacht richten op de ademhaling. Dit is het loslaten van je gedachten door te accepteren dat je denkt, te ervaren dat het iets met je doet, en jezelf weer openstellen voor een volgende gedachte, steeds weer opnieuw.