Week 37: Wat je aandacht geeft groeit

Dit gezegde geldt niet alleen voor plantjes en bloemetjes, het is een waarheid die eveneens geldt voor wat je denkt. Als je veel aandacht schenkt aan het geluid dat je overbuurvrouw produceert, dan wordt de geluidsoverlast vanzelf ondraaglijk. Als je steeds een negatief oordeel hebt over anderen, dan kan niemand meer goed doen. Je komt dan vanzelf in het spectrum dat je leven beheerst wordt door niet-helpende gedachten.

Wanneer je daarentegen opmerkt dat je gedachten oordelend en negatief zijn, probeer dan eens om de focus te verleggen van niet-helpende gedachten naar helpende gedachten. Heel vaak, misschien wel bijna altijd, heeft dit te maken met je gedachten te verleggen van heden en verleden naar het huidige moment. Probeer maar eens om je aandacht te richten op wat je nu ziet, wat je nu ervaart, wat je nu proeft en hoe je nu loopt of beweegt.

Door te leren bewust te worden en onderscheid te maken tussen wat constructief is en wat destructief, ga je vanzelf de aandacht verleggen van hetgeen je tegenhoudt naar datgene wat je vooruit helpt. Dit leren kun je doen via de weg van meditatie. Tijdens het mediteren verplaats je voortdurend je aandacht terug naar het huidige moment.

Door met enige regelmaat te mediteren bekwaam je jezelf in het omzetten van niet-helpende gedachten naar helpende gedachten. Van negatief denken naar oplossingsgericht denken.