Week 50: Keuzeloze aandacht

Mediteren kun je doen door je aandacht op één punt te richten, de ademhaling of een mantra, maar je kunt ook mediteren door de aandacht de vrije loop te laten en daarmee tegelijkertijd op alles te richten. Deze vorm van meditatie is al meer dan 2500 jaar geleden herontdekt door Gautama Boeddha, is afkomstig uit het oude India en wordt ook wel Vipassana genoemd.
 
Vipassana kent diepere lagen, maar de eenvoudige versie zoals beoefend binnen de mindfulness is dat je de aandacht steeds opnieuw even richt op datgene dat de aandacht trekt. Je hoort een geluid en je richt je aandacht erop om werkelijk te horen. Een lichamelijke sensatie en je focust daarop. Vervolgens komt er een gedachte voorbij en je hebt aandacht voor deze gedachte. Steeds weer verspringt je aandacht naar wat zich aandient en dit bezie je zonder oordeel, eenvoudig weg zoals het is. Niet denken maar opmerken en ervaren. Tot zich weer een andere afleiding aandient en dan heb je daar de oordeelloze aandacht voor.
 
Deze wijze van mediteren kun je overal toepassen de hele dag door. Als je in de train zit, als je wandelt, als je naar muziek luistert, of naar iemand kijkt. Eenvoudigweg waarnemen zonder oordeel, uitsluitend ervaren en voelen wat je werkelijk ziet, hoort of voelt. Begin ermee en stop als het voldoende is, pas geen tijdslimiet toe.