Week 20: Waarom zitten?

In feite is het niet zo relevant welke houding we aannemen tijdens het mediteren. In iedere positie kun je stil zitten en stil zijn en overal zou je moeten kunnen mediteren. Toch valt er wel degelijk een pleidooi te houden voor de zittende houding. John Main, een benedictijner monnik en herontdekker van de christelijke contemplatie, was hier expliciet over.

John Main begint zijn meditatie instructie vanuit de eenvoud met “Ga zitten”. Dit is heel duidelijk en direct, want waarom zitten we eigenlijk? Zitten is een houding tussen staan en liggen. Staan is actief en drukt beweging uit; liggen is passief en we zouden in slaap kunnen vallen. Zitten is er tussenin en daarmee is het een houding van ontspannen zijn en tegelijkertijd alert en aandachtig. En als je toch in slaap valt dan schiet je vanzelf weer wakker omdat je knikkebolt en dreigt om te vallen.

De meeste mensen hebben bij meditatie een beeld als een soort van boeddha-figuur die in lotushouding op een kussen zit. In feite maakt het helemaal niet uit of je op een kussen of op een stoel zit. Als je maar rechtop zit met liefst je knieën wat lager dan je billen zodat je bekken kantelt en je met een rechte rug zit. Houd je hoofd recht op je schouders met een licht ingetrokken kin.

Wat van groot belang is: zit stil! Reageer niet onmiddellijk op prikkels als jeuk, irritatie, of ander lichamelijk ongemak. Ook niet op gebeurtenissen buiten jezelf. Probeer zo stil mogelijk te zitten en als er ergens iets jeukt aan je lijf, kijk het dan eerst eens aan voordat je actie onderneemt. Door alleen al dit aspect dagelijks te oefenen in meditatie leer je jezelf een bepaalde terughoudendheid aan. Een eerste stap in je innerlijke houding.