Week 12: Wat houd je tegen?

Het tweede thema binnen de mindfulnessdiscipline staat in het teken van doorhebben wat je tegenhoudt. En dan wordt niet de tegenslag van vandaag bedoeld als het een keer niet meezit, nee, het gaat erom zicht te krijgen op datgene wat je wilt maar dat niet uit de verf komt. De meer grotere thema’s in het leven zogezegd.

Voorbeeld: je zit in de sleur van een goed betaalde baan met alle zekerheden van dien, toch lonkt het al geruime tijd om een carrièrewissel te maken en daarmee het onzekere diepe in te duiken. Nog een voorbeeld: je wilt al langere tijd die reis maken van je gespaarde geld, maar als je dat doet dan heb je geen buffer meer op de spaarrekening voor onverwachte kostenposten. Oké, nog een voorbeeld: je hebt altijd al tweemaal daags willen mediteren, echter in je drukke gezinsleven is er geen tijd en ruimte voor. Nog meer voorbeelden? Verzin ze maar. Zoveel mensen, zoveel voorbeelden. Er is namelijk altijd wel iets dat je van je dromen afhoudt. De reden dat we ons ervan af laten houden, want dit doen we helemaal zelf, is omdat je zo in patronen gevangen zit dat het lastig is om die veilige en vertrouwde rite los te laten. En zo volgt de theorie van sessie 2 (hindernissen) logischerwijs de theorie uit sessie 1 (automatismen) op.

Mediteren is herhalen, herkennen, herhalen en wederom herkennen. Door dagelijks het zitten te beoefenen, liefst tweemaal daags, treedt er geleidelijk aan herkenning op van datgene wat voor jou in het leven waardevol en belangrijk is. Als je hier voldoende bewust van wordt, dan moet je misschien maar eens gewoon de drempel nemen om te ervaren dat hindernissen over het algemeen geen bergen zijn maar molshopen. Het zijn jouw gedachten die er bergen van maken.