Week 42: Mediteren met een mantra

In de mindfulnessmeditatie wordt meestal de ademhaling als ‘anker’ gebruikt om steeds je aandacht naar terug te brengen bij afleidingen. Maar je kunt evenzogoed een mantra gebruiken, los van de adem of juist in combinatie met de ademhaling.

Een mantra herhalen klinkt zo eenvoudig dat de meeste mensen zich niet kunnen voorstellen dat het werkt. Totdat ze het zelf uitproberen. Veel mensen denken dat een mantra opzeggen een vorm van mechanisch herhalen is, een klusje dat net zo goed uitgevoerd zou kunnen worden door een repeterende cd-speler.

Maar ik denk dat het herhalen van de mantra beter vergeleken kan worden met een reis. Elke stap tijdens een reis lijkt oppervlakkig gezien op de andere, maar brengt je in feite op unieke wijze binnen een nieuw territorium en brengt je dichter bij je doel. Op precies dezelfde manier lijken de herhalingen van de mantra oppervlakkig gezien op elkaar. Maar elk daarvan laat je steeds dieper afdalen in je bewustzijn en brengt je dichter bij het doel van liefde en vreugdevol ervaren.

Er bestaat maar één manier om te falen in meditatie: nalaten om trouw te blijven mediteren. Een hindoeïstisch spreekwoord luidt: “Sla één ochtend over, en je hebt er 7 nodig om dit weer goed te maken.”

Of, zoals Johannes van het Kruis het zei: “Wie de regelmaat van zijn spirituele oefeningen of gebed onderbreekt is als een man die een vogel uit zijn hand laat ontsnappen. De vogel opnieuw te pakken krijgen is heel erg moeilijk.”