Week 17: Kiezen voor wat je helpt

Onderzoek je wel eens je eigen gedachtepatronen? Als je dit namelijk doet, dan merk je sowieso dat je heel erg veel soorten van gedachten hebt, en ook dat er voortdurend beslismomenten zijn tussen het denken. Wat er aan gedachten bij je opkomt, daar heb je geen invloed op. Direct na het opkomen van een gedachte heb je wel invloed, namelijk of je meegaat in deze gedachte of dat je ‘m laat varen. Het is een keuze, maar wel een keuze die je dient op te merken wil je de juiste afslag nemen.

Als je leert zien, en door te mediteren ontwikkel je hier aandacht voor, dat je een keuze hebt in je denken, dan besef je dat jezelf in charge bent over wat je denkt, wat je wilt denken en wat je wilt dat belangrijk is en aandacht krijgt. Begrijp je dit? Het is namelijk erg belangrijk om dit goed te begrijpen en er bewust van te zijn dat wij mensen zelf de keuzes maken in ons denken en daarmee in feite voor een groot deel bepalen of we gelukkig of ongelukkig zijn.

Er dient uiteraard wel iets te kiezen zijn. Als je bij de bakker komt en je kunt kiezen uit een aardbeientaartje of een aardbeientaartje, dan zou je er ongelukkig van kunnen worden als je niet van aardbeientaartjes houdt. Met andere woorden, zorg dat je in je persoonlijke leven een keuze hebt om voor te kiezen als de dingen even niet meezitten. Zorg dat je jouw aandacht kunt richten op zaken waar je naar uitkijkt, ontwikkel een liefhebberij of zorg voor fijne vriendschappen. In combinatie met het mediteren waarbij je steeds de keuze maakt voor de ademhaling, kun je de vaardigheid ontwikkelen om keuzemomenten te leren herkennen en te kiezen voor wat je helpt.