Aandacht voor de ademhaling

Beste lezer,

Als je begint met je dagelijkse meditatie dan doorloop je voor jezelf eerst een kort ritueeltje: ben stil en zit in stilte, let op een juiste zitpositie, zorg dat je ontspannen en tegelijkertijd alert zit, en als je het lichaam ‘gecheckt’ hebt, ga dan met je aandacht naar je ademhaling.
 
Je kunt eerst beginnen met het volgen van je ademhaling. Adem in door je neus, voel de lucht via je luchtpijp de longen in stromen. Voel hoe je borstkas en je buik een beetje uitzetten, en daarna volg je de adem terug en misschien kun je opmerken dat de lucht die je uitademt ietsje warmer voelt aan je neusvleugels dan de lucht die je inademt. Probeer overigens je adem niet te halen of te beïnvloeden. Ademen gaat vanzelf, het enige dat je hoeft te doen is het te volgen met je aandacht.
 
Als je de weg van de adem zo een aantal keren hebt gevolgd, richt dan vervolgens je aandacht heel specifiek op je buik. Voel hoe je buik lichtjes op en neer gaat met je ademhaling. Blijf je aandacht hierop richten en keer steeds naar je buik terug als je afgeleid wordt door gedachten of zintuiglijke prikkels die naar gedachten leiden. Als je het prettiger vindt om op het ritme van je ademhaling te tellen of een mantra in gedachte op te zeggen dan is dat geen probleem. Dit kan je meditatie alleen maar verdiepen en krachtiger maken.
 
Besef dat veel afleidingen niet betekent dat daardoor je meditatie niet goed is. Integendeel, verwelkom iedere afleiding als een welkome gast want het zijn de afleidingen die je trainen in aandacht. Geen afleidingen hebben bestaat niet want dan zou het geen meditatie zijn.
 
De basis van meditatie is de ademhaling waar je steeds naar terugkeert bij afleidingen. Je adem is een soort van anker; het biedt rust en vertrouwen en je kunt er altijd en ieder moment over beschikken.

Met aandachtige groet,
John de Vet osb