Drie-minuten ademruimte

Beste lezer,

Deze oefening van drie-minuten-ademruimte noem ik in mijn training ook weleens de bliksemschicht vanwege de ‘ontlading’ van de emotie.

Het gaat hierbij om een kort meditatief moment van drie keer een minuut waarbij je de aandacht systematisch verlegt van je hoofd (denken), via je ademhaling (focus op het huidige moment) naar je lichaam (het voelen).

In deze drie-minuten-ademruimte relativeer je de emotie die je hebt naar aanleiding van een gedachte of gebeurtenis door als het ware je automatische piloot van het denken uit te schakelen en je te richten op het nu. Het is bovendien een oefening die je te allen tijde en overal kunt doen.

  1. Hoe gaat het nu met je? Richt je aandacht op je innerlijke gewaarwording. Merk op welke gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties je hebt.
     
  2. Hoe is je ademhaling? Breng je aandacht van het denken naar je ademhaling. Volg hoe je adem naar binnen en naar buiten stroomt door je neus of mond je longen in. Voel hoe je ademhaling je borstkas en je buik in beweging zet.
     
  3. Hoe voelt je lichaam nu? Terwijl je je bewust blijft van de ademhaling, richt je je aandacht op plaatsen in het lichaam waar je tijdens de oefening een reactie voelt. En als je niets voelt richt dan de aandacht op je voeten en voel het contact met de vloer.  

Met aandachtige groet,
John de Vet osb